Nelleke van Uden, Kinderpsycholoog en systeemtherapeut i.o.
Mijn naam is Nelleke van Uden (1979) en ik ben zowel Kinderpsycholoog als Kindertherapeut en in opleiding tot systeemtherapeut. Ik ben moeder van 2 zoons en in 2006 heb ik de studie Psychologie afgerond aan de Universiteit van Amsterdam. Ik ben afgestudeerd in twee richtingen van de Psychologie. De ontwikkelingspsychologie, die zich richt op de ontwikkeling van het kind en de Psychonomie, die zich richt op de informatieverwerking van onze hersenen.
Na zes jaar gezinnen begeleid te hebben in de pleegzorg wilde ik graag meer voor de kinderen zelf betekenen. Na een zoektocht, naar hoe ik deze wens vorm zou kunnen geven, kwam ik terecht bij de Nederlandse Academie voor Psychotherapie (www.academie-psychotherapie.nl). Na deze opleiding succesvol te hebben afgerond heb ik beloofd om nooit meer aan een opleiding te beginnen. Ik ben ontzettend blij dat ik me niet aan deze belofte gehouden heb. Ik houd van leren en met het vak bezig zijn. Ik heb de basisopleiding tot systeemtherapeut gevolgd bij het AIGR (Het Amsterdams Instituut voor Gezin en Relatie). Een specialisatie gevolgd bij Villa Verbinding in Hilversum en ik ga nu starten bij de Interactie Academie in Antwerpen. Tussendoor heb ik allerlei opleidingen gevolgd zoals IFS en ABFT. Ik ben breed opgeleid en in de processen die ik met gezinnen aan ga heb ik veel ervaring om uit te putten.
Mijn verhaal
In mijn kindertijd heb ik voor worstelingen gestaan zoals leerproblemen en eenzaamheid. Wat betreft de leerproblemen vond ik vooral spelling moeilijk. Ik had veel hoofdpijn en hoe hard ik ook mijn best deed ik bleef veel fouten maken. Ik wilde graag goed presteren op school omdat dit voor mij een manier was om erkenning van mijn ouders te krijgen. Ondanks mijn grote inzet slaagde ik er niet in om de dictees goed te maken. Hierdoor werd ik onzeker en was mijn aandacht vooral gefocust op de dingen die ik niet goed kon in plaats van die ik wel goed kon.
Met behulp van mijn liefdevolle ouders zijn mijn leerproblemen en hoofdpijnen buiten de reguliere wegen om goed verholpen. Mijn onzekerheid en zoektocht naar identiteit en erkenning bleven echter bestaan. Inmiddels heb ik mezelf ontwikkeld. Ik heb me in mijn kindertijd soms best alleen gevoeld. Ik denk dat ik het heel fijn had gevonden als iemand me had begeleid zodat ik me niet grotendeels identificeerde met de dingen die ik niet zo goed kon.
Nieuwsgierig
Ik heb verschillende vormen van yoga, meditatie en andere trainingen in bewustzijn beoefend. Door nieuwsgierig naar mezelf te kijken heb ik veel dingen over mezelf ontdekt. Ik voel me daardoor fijner, zekerder, opener en lichter. Dit gun ik kinderen en hun ouders ook. Ik wil graag dat kinderen blij zijn met zichzelf. Het proces naar zelfinzicht vind ik zo interessant dat ik graag anderen help om nieuwsgierig naar zichzelf te kijken.
Gelijkwaardig
Ik vind het heerlijk dat ik op gelijkwaardig niveau kan communiceren met kinderen en ouders. Als ouder weet ik hoe stressvol het ouderschap kan zijn en hoe dat het mooiste maar zeker ook het slechtste in je naar boven kan halen. Het geeft me veel voldoening er echt voor anderen te zijn en hun gedachten en gevoelens serieus te nemen. Ik vind het prachtig om de puurheid van kinderen te zien en hun wijsheid te ervaren.
Samen met mijn vriend heb ik twee zoons Ravi (2011) en Zev (2014) en zijn we in 2023 naar Culemborg verhuisd.
Hilde Jansen, pedagoog en systeemtherapeut. Hilde is verhuisd en niet meer werkzaam bij Onzekindertherapeut.
Ik ben Hilde (1983) systeemtherapeut in opleiding, pedagoog en coach. Ik werk met kinderen, pubers en hun gezinnen.
Door het hele gezin te betrekken bij de hulp wordt niet alleen gekeken naar de zorgen die er zijn bij het kind, maar ook hoe we de zorgen kunnen begrijpen in de context van het gezin. Dit betekent dat iedereen welkom is, maar niet dat iedereen verplicht is. Ik kies samen met het gezin een mengvorm van gezamenlijke en individuele gesprekken, die aansluit bij de behoefte van het gezin.
Ik ben opgegroeid in een gezin waarin ik als kind mijn gevoeligheid de ruimte gaf in kleine hoekjes waar ik samen met mijn knuffels speelde. Het was te spannend om mijn gevoeligheid ook in contact te laten zien. Als therapeut is het mijn passie om ruimte en veiligheid te organiseren zodat gevoeligheid er mag zijn, en ontmoet kan worden. Omdat juist in onze gevoeligheid zoveel wijsheid schuilt. En onze gevoeligheid ook ontmoet wil worden zodat het onze raadgever kan zijn.
Dat doe ik door met gezinnen op zoek te gaan naar verhalen die we onszelf en elkaar vertellen. Verhalen die iets zeggen over hoe we onszelf zien. Door ruimte te maken voor de verhalen van elk gezinslid ontstaat vanzelf beweging en wordt zichtbaar wat er belangrijk is voor iedereen. Samen gaan we op zoek naar wat nog niet verteld is maar wat wel van waarde is. Dat doe ik graag met mensen en gezinnen die de moed hebben zich kwetsbaar op te stellen en nieuwsgierig zijn, en meer van zichzelf en de ander willen ontdekken. Kortom voor mij zijn sensitiviteit en nieuwsgierigheid belangrijke kwaliteiten om samen verder te komen.
In therapie zijn verschillende waarden voor mij essentieel. Veiligheid is belangrijk om helemaal jezelf te kunnen zijn. En ruimte is belangrijk om in beweging te komen. Daarnaast gebruik ik creativiteit om in therapie andere gesprekken te kunnen voeren dan we doorgaans al voeren. Ik prikkel mensen om dichtbij zichzelf en hun gevoel te blijven, zodat zij een traan ook om kunnen zetten in een lach. En ik werk oplossingsgericht. Dit betekent dat ik er vanuit ga dat er heel veel goed gaat, en dat we het beste leren van de momenten dat het ons lukt.
Ik ben heel blij met de samenwerking met Nelleke bij Onze Kindertherapeut. Haar visie en stijl om aan te sluiten bij gezinnen en vanuit de ontmoeting te onderzoeken wat helpend is, past goed bij mij. Deze samenwerking geeft me zodoende de kans om vraaggericht te werken en flexibel te zijn in mijn zorg voor gezinnen.